Sabtu, 28 November 2009

Perjalanan Ku Di Darul Quran


Assalamualaikum. Sudah lama aku tidak menulis diblog ku ini. Mungkin kesuntukan masa yang terlalu padat @ maslahat2 yang tidak dapat di elakkan. Lagipun sekarang ini daku tengah bercuti Mid Sem 2. Banyak perkara yang ingin ku luahkan disini tetapi x tahu nk bermula dari mana. Lagipun sebelum daripada ku bercuti ini pelbagai insiden2 yang memang tetap menjadi ingatan ku sampai bila2, memangImbang Penuh x lupalah. Tetapi x perlah daku ingin berkongsi sahaja sedikit sebanyak pengalaman ku disini. Kepada pembaca yang diluar sana samada yang mengenali atau tidak diri ini, anggaplah apa yang ada dalam blog ini sebagai diari hidupku jua. Aku bukanlah seorang yang pandai bersajak, berpidato, bermain dengan kata2 yang meransangkan jiwa yang mendenagr atau yang membaca tetapi hanyalah insan yang kerdil yang menulis mengikut bisikan hati yang kecil. Apa yang tercatat ini, itulah suara hatiku dan keikhlasan yang terpendam di benak ini. Semakin hari semakin rasa tercabar yang tinggi rasanya ujian yang Allah letakkan pada diri ini. Rasa nya macam dan x termampu untuk menanggung nya.

Sekitar Peristiwa2 Yang Berlaku Awal Semester 2 Irsyad

Memori Terakhir Bersama Abe Mus
Abe Mus yang telah sekalian lamanya bersama kami ahli Irsyad , akhirnya keluar juga dari bumi Darul Quran ini kerana ingin menyambung pelajaran di Morocco. Masih teringat lagi segala suara2 liar yang menyatakan bahawa Abe Mus akan berpindah, ketika Akh fatah selaku Timbalan Perwakilan Irsyad mengisytiharkan untuk sambung pelajaran ke Madinah. Sewaktu itu pelbagai dakwaan yang keluar. Kononnya Abe Mus nak sambung ke Mesir lah, dan macam2 lagi. Tetapi ternyata akhirnya kebenarannya." Owwwsh sedih betul , X tau mak kata apa" pinjam longhat Kedah Naaa.


(Guano Awe Nie Bedebe molep nampok po nak maroh ore jah)

(Dari kanan Azfar, Rafiq, Daku dan Rasyidi)


(Kenangan yang sampai bila-bila pun kami x kan lupakan)


(Friendly Forever)


Jumaat, 16 Oktober 2009

Lawatan Sayyid Ahmad Alawi ke Kelantan

videoAssalamulakum warahmatullah hi wabarokatuh.Pertama sekalinya, kita bersyukur banyak2 ke hadrat Ilahi diatas rahmatnya yang telah memperjalankan wali nya ke bumi barakah Kelantan Darul Naim.Inilah julung kali pertamanya ulamak dunia Sayyid Ahmad Alawi telah memijak kakinya disini.Mungkin ini berkat dari Tuan Guru kami Baba Abdul Aziz AsShafie yang merupakan ulamak dunia yang tidak mungkin akan kita jumpai lagi walau dimana pun kita berada.Kerananya ramai ulamak2 yang benar-benar memegang khazanah Nabi Muhammad S.A.W. dapat kita kenali.Syukur kepada Allah diatas hadiah yang tiada nilai yang boleh dibayar.Sayyid Ahmad telah berada disana dalam lebih kurang 3 hari lebih. Betapa rugi rasanya daku tidak sempat berjumpa dengannya kerana ketika itu daku sedang mengikuti Progran Jaulah Ulamak di Kedah. Tetapi apa yang ingin daku kongsikan disini ketibaan Sayyid Ahmad disana disambut dengan penuh taazim oleh Kerajaan Negeri Kelantan, cuma apa yang amat menyedihkan di sini lawatan beliau ke KIAS Nilam Puri tidak di sambut ibarat seperti orang asing yang di pulaukan, Kenapi ini boleh terjadi, adakah kerana Johari Mat selaku Ketu Eksekutif disana membeci Ahl bait kerana dia berfahaman dengan wahabi. Ya Allah lindungilah agama Mu dan ulamak Mu daripada manusia2 yang fasik dan munafik .Semoga Allah rahmati dan kasihi guruku Sayyid Ahmad Alawi dan Baba Abdul. Aziz. Aminnn

Jumaat, 18 September 2009

Ukhwah Terlanjur

Saya nak mengulas tentang satu fenomena tidak baik yang biasa berlaku dalam masyarakat orang baik-baik. Ada permintaan untuk saya menulis tentang isu ini. Rasanya dah hampir sebulan. Hari ni saya curi masa sedikit untuk berkongsi dengan pembaca sekelian pandangan saya tentang isu ini.Hmm .. apa istilah yang paling tepat untuk kita namakan fenomena ini ya?Dua orang rakan … sama jantina … berkasih sayang … amat intim … jalan ke mana-mana bersama-sama … tak suka orang lain ganggu mereka … kadang-kadang timbul rasa cemburu … amat setia pada rakan akrabnya itu …Sekali pandang nampak macam mereka ni masuk dalam salah satu dari tujuh golongan yang dilindungi oleh Allah di bawah lindunganNya; dua lelaki berkasih sayang kerana Allah, bertemu keranaNya dan berpisah keranaNya. So, oklah tu. Tapi pandang dari sudut yang lain, nampak ‘lebih-lebih’ pula.Semasa saya masih belajar di Mesir, perkara yang sama berlaku kepada beberapa orang rakan. Kami namakan fenomena ini sebagai masalah ‘asyiq’ (mabuk cinta). Oleh kerana ada unsur-unsur ukhuwwah dalam hubungan sebegini saya bagi nama baru … ’ukhuwwah terlanjur’.Mungkin sebahagian akan rasa pelik kalau saya katakan bahawa fenomena seumpama ini lebih bahaya dari cinta seorang lelaki terhadap seorang perempuan. Tetapi itulah hakikatnya. Ianya lebih halus kerana tabiat salahnya tersembunyi dan berselindung di sebalik lafaz-lafaz dan istilah-istilah suci.Batas Hubungan Sesama JantinaBukan hanya hubungan antara lelaki dan perempuan sahaja ada batas-batasnya. Lelaki dan lelaki, perempuan dan perempuan juga ada batas-batas pergaulannya yang tersendiri. Maaf saya sebut; jenayah liwat berlaku kerana hubungan sesama jenis di luar batas.Ulama’ silam pernah membincangkan tentang batas aurat lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan. Ada yang longgar dan ada yang ketat. Ada yang berpendapat antara lelaki dengan lelaki auratnya adalah antara pusat dan lutut. Sebahagian dari orang-orang bujang yang duduk serumah mungkin terbiasa dengan satu kebiasaan keluar masuk tandas dan jalan mundar mandir di dalam rumah dengan bertuala singkat. Nampak peha dan semua bulu ‘roma’ betis dan peha. Kedalaman pusat yang disebut oleh masyarakat Melayu sebagai ukuran kedekut seseorang pun boleh dilihat. Tak malu pula dia mendedahkan kedekutnya tu.Bagi perempuan dengan perempuan sebahagian ulama’ lebih ketat lagi sehingga ada yang berpendapat seorang muslimah di hadapan seorang wanita non muslim, auratnya adalah seperti di hadapan seorang lelaki.Ulama’ juga telah membincangkan tentang hukum lelaki tidur dalam satu selimut dengan lelaki lain. Ada yang berpendapat haram jika tidak ada penghadang di tengah-tengah yang menghalang sentuhan kulit. Ada yang kata haram secara mutlak jika kedua-duanya tidak berpakaian walau pun ada penghadang atau jauh (kalau selimut besar).Ulama’ juga membincangkan tentang hukum melihat aurat seorang kanak-kanak lelaki. Kanak-kanak ada aurat? Bagi sebahagian ulama’ haram seorang lelaki melihat aurat seorang kanak-kanak lelaki yang belum baligh apabila dia sudah berusia melebihi tujuh tahun.Ulama’ juga membincangkan hukum lelaki melihat lelaki dengan syahwat. Jangan terkejut. Boleh berlaku juga tu walau pun agak pelik. Kalau lelaki atau perempuan selama-lamanya tidak akan teransang syahwatnya dengan melihat kaum sejenis, tidak adalah di dalam dunia ni golongan gay dan lesbian.Ulama’ juga membincangkan adat kebiasaan masyarakat Timur Tengah yang telah menjadi sebahagian dari adat kita; iaitu budaya berpelukan apabila bertemu. Orang Mesir akan berpelukan dan tepuk belakang badan rakannya. Sebahagian penduduk Mesir di sebelah selatan dan sebahagian masyarakat Sudan ada tambahan; iaitu lagakan antara hidung. Orang Yaman pula akan cium bahu. Ada orang Arab yang akan lagakan pipi. Ada ulama’ yang mengatakan ianya haram jika dilakukan dengan amrad, si lelaki yang jelita (akan saya terangkan di bawah).Berkasih Sayang Sesama JantinaSebahagian dari kita mungkin memiliki kecenderungan yang terlalu tinggi untuk berkasih sayang. Tapi mungkin oleh kerana dia tidak duduk dalam masyarakat yang bergaul bebas di antara lelaki dan perempuan, kecenderungan itu mungkin dicurahkan kepada rakan-rakan sejenis. Lalu dia akan mencari-cari kawan rapat. Dia suka berjalan ke sana ke sini dengan kawan rapatnya. Dia suka kalau dapat duduk serumah apatah lagi kalau dapat duduk sebilik dengan kawan rapatnya itu.Sampai di situ tidak ada masalah lagi.Masalah bermula apabila dia memilih lelaki yang mempunyai sifat-sifat wanita. Lagi sekali minta maaf; bukan nak tujukan pada sesiapa … tetapi memang ada lelaki yang Allah jadikan kurang sikit sifat kelelakiannya. Dia tidak bermisai dan tidak juga berjanggut. Badannya tidak berotot. Kulitnya licin. Mukanya kacak? Oo bukan kacak …. tapi jelita. Suaranya tidak garau. Suka senyum-senyum dan kalau diusik dia malu-malu kucing.Ulama’ silam sudah pun mula membincangkan tentang lelaki jenis ini di dalam buku-buku fiqh tradisional mereka sejak berbelas kurun yang lepas. Kalau saudara-saudara lihat dalam fiqh Islami, ada lelaki yang diistilahkan oleh fuqaha’ sebagai ‘amrad’.Imam Ibnu Abidin di dalam Hasyiah Raddil Mukhtar berkata: “Amrad adalah pemuda yang tidak bermisai dan tidak tumbuh janggut.” Beliau juga membawa kata-kata seorang ulama’ lain di dalam kitab tersebut: “Seorang pemuda apabila mencecah usia baligh seperti lelaki lain; jika mukanya tidak ‘jelita’ hukumnya adalah hukum seorang lelaki. Tetapi jika mukanya ‘jelita’, hukumnya adalah hukum seorang perempuan.”Ibnu Qudamah di dalam Syarah Kabir meriwayatkan satu hadis dari as-Sya’bi katanya:“Rombongan Abd al-Qis datang menemui Rasulullah s.a.w. Bersama-sama dengan mereka seorang pemuda amrad yang elok wajahnya. Rasulullah s.a.w. menyuruhnya duduk di belakang Baginda s.a.w.”Ibnu Qudamah menulis lagi:Abu Bakar al-A’yun berkata: “Seorang lelaki dari Khurasan, sahabat kepada Abu Abdullah datang bersama dengan seorang pemuda yang merupakan anak saudaranya. Wajahnya cantik. Dia bertemu dengan Abu Abdullah dan berbual-bual dengannya. Apabila kami bangun (untuk beredar) Abu Abdullah menemui pemuda cantik tersebut dan bertanya: “Apakah hubungan pemuda ini dengan kamu?” Lelaki Khurasan tersebut menjawab: “Beliau adalah anak saudara saya.” Abu Abdullah berkata: “Apabila kamu bertemu dengan saya, jangan bawa pemuda ini bersama-sama kamu. Saya juga berpendapat bahawa kamu tidak sepatutnya berjalan-jalan dengannya di perjalanan.”Inilah apa yang dinamakan oleh ulama’ sebagai amrad. Golongan ini sering dijadikan adik angkat oleh sesiapa sahaja yang mempunyai kecenderungan untuk menghadapi masalah di dalam bab kasih sayang. Kalau dalam dunia pendakwah di kalangan belia dan remaja pula, golongan ini dijadikan mad’u-mad’u rapat sebahagian pendakwah yang juga mungkin ada sedikit masalah di dalam kasih sayang.Kalau saudara rapat dengan golongan ini, suka berkawan dengan dia dan sanggup berkorban segala-galanya untuk dia, itu ukhuwwah. Tetapi apabila saudara suka berdua-duaan dengan dia, mungkin jalan-jalan pegang tangan dia, baring-baring sebelah dia, bergayut kat leher dia, sandarkan kepala di bahu dia dan mungkin sampai ke peringkat cium leher dia … goli den .. meghomang ghaso ehh… itu tanda-tanda dah terlanjur.Antara tanda-tanda awal ukhuwwah yang terlanjur ni adalah apabila kita mula rasa sayang yang berlebihan kepada rakan kita tu. Kemudian rasa rindu bila lama tak bertemu (kadang bukan lama sangat pun, dua tiga hari sahaja). Kemudian apabila bertemu kita rasa lebih seronok kalau kita berdua sahaja di dalam bilik dan tidak ada orang lain. Ingat ya, Imam Qalyubi dan Imam Umairah menegaskan haram khalwat dengan amrad! Kemudian kita rasa cemburu bila melihat rakan kita tu rapat dan mesra dengan orang lain.Kita rasa rakan kita tu milik kita sepenuhnya. Bahaya dah ni.Tapi ada yang lebih bahaya dari itu semua; iaitu apabila kita mula suka baring-baring rapat dengan dia. Kemudian mula kaki kita mendarat manja atas kaki dia. Mula-mula betis atas betis. Kemudian peha atas peha. Kemudian, dari hari ke hari …. makin lama makin jauh. Wal iyazubiLlah. Moga Allah jauhi.Bolehkah dirawat?Sudah tentu jawapannya boleh. Apa juga penyakit hati, semuanya boleh dirawat jika kita sanggup kembali kepada syariat Islam dan patuh kepada batas-batas agama. Cuma kenalah bermujahadah lebih kuat dari orang lain yang tidak ditimpa penyakit ini.Kalau dilayan (memang seronok melayannya) ditakuti selepas berkahwin pun akan ada masalah. Ada kes yang saya jumpa, seorang lelaki berkahwin dan menyediakan bilik untuk ‘adik angkatnya’ di dalam rumah beliau. Poning kepalo oghang ghumah ehh. Nak buek camno, terimo yolah ‘bini mudo’ tu.Sedikit Nasihat* Kepada sesiapa yang termasuk ke dalam golongan amrad, hati-hati sebab saudara ramai peminat. Jangan layan sesiapa yang mula memberikan perhatian istimewa kepada saudara seorang sahaja.* Bila kita bersahabat, bersahabatlah seramai mungkin. Jangan bataskan hanya kepada beberapa orang sahaja. Tingkatkan skill komunikasi kita sehingga mampu untuk bergaul dengan manusia yang pelbagai ragam.* Sentiasa berbual-bual dengan rakan rapat kita bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain. Elakkan dari mempunyai bilik sendiri dengan tahap privacy yang terlalu tinggi. Saya pernah bertemu kes seseorang yang menyediakan loceng khas di luar rumahnya untuk ‘adik angkat’nya. Kalau loceng rumah biasa yang berbunyi dia tak akan keluar dari biliknya (bilik memang sentiasa berkunci). Kalau loceng khas itu yang berbunyi (penggera diletak kat dalam bilik dia), dia akan buka. Dahsyat tak?*Segerakan berkahwin kalau kita memang ada kecenderungan untuk bermasalah dalam bab kasih sayang dengan kaum sejenis. Curahkan kasih sayang kita pada pasangan yang halal dengan cara yang halal.*Lelaki dan perempuan sama sahaja di dalam bab ini. Walau pun saya banyak menulis dan merujuk kepada kes lelaki tetapi alam hawa lebih rumit dan lebih teransang untuk terlanjur di dalam ukhuwwah. Setakat pengamatan, kes di dalam alam wanita lebih banyak jika dibandingkan dengan kaum lelaki.Moga Allah membersihkan kita dari dosa-dosa yang samar-samar. Wallahu al-Musta’an.

Warning:Berhati2 Dengan Gerakan Wahabi di Darul Quran

Asslamualaikum, mulo2 ambo minta maaf bnyoklah jika ado mano2 pihak yang berasa hati atau terkilan atau terkejut dengan pengumuman ini.Sedar atau tidak sedar rupa2nya dikalange ahli irsyad kita ada seorng pendakyah wahabi yang zohirnya nampak meme baik budi bahasa dan mulia pekerti.tetapi hakikatnya dia bnyak menghina ulamak2 dulu, mencaci pengajian pondok, kitab talaqqi, bnyk memperlekehkan amalan2 yang sunat yg dikatakan bidaah yg sesat dan sebagainya.Kononnya dirinya nak memperjuangkan sunnah tetapi itu hnyalh retorik semata-mata dan tersembunyi pelbagai agenda2 yang menyesatkan.Berwaspadalah wahai sahabat2 ku sekalian, Demi Allah aku bercakap dgn yang benar.Mereka ini ada pakatan dengn budak2 UIAM yg merupakan naqib2 mereka.Dan merancang untuk menyebarkan fahaman ini di kubu kuat ahl sunnah di Darul Quran.mereka bergerak dibwah satu kumpulan yang bernama Institut Imam Syafie(INTIS)yang dipimpin oleh Abg Amin .Jgn terpedaya dgn label yg dignakan, mrk sengaja menggunakan nama ulamak kita demi menutup dan mengaburkan agenda durjana mereka.Ambo buke nak menunding jari kpd mana2 pihak atau nak memecah belahkan jemaah irsyad kita.Tetapi percayalah, baru2 ini sahaja mereka telah merangcang suatu program yang melibatkan banin sem 1 dan persijilan DQ, kononnya ado Iftor Di Masjid UIAM tetapi telah menghadiri suatu ceramah yang diharamkam oleh JAKIM dan JAIS di sebuah rumah yang agak mewah.Ceramah itu telah disampaikan oleh Dr. Asri Zainal Abidin di Gombak.Mereka telah menipu ust2 di darul quran, mereka telah merancang dgn begitu teliti sehingga mengaburkan mata semua pihak.Tetapi Allah taala menzahirkan agenda sesat mereka.Pelbagai agenda dan program telah dirancang, berhati2 lah wahai akhowahku sekalian.Aku berdoa kepada Allah agar diberi hidayah kepada mrk yg masih lagi kabur dgn aqidah yang sebenar dan ditambahkan lagi hidayah bagi diriku.Semoga Allah menyingkirkan mereka2 yang merangcang utk merobohkan ukhwah islamiah dan menyesatkan orang2 awam di bumi Barakah Darul Quran. AMINNN

Dibawah ini sebagai Gambar Bukti Kegiatan mereka
 
 (Dari kiri Fadhli(mahager wahabi DQ), Zahrin(Ex-officeo whb DQ), Nazim, Abduh, MAZA, Amin)

Sahabatku Yang Sedang Bercinta KHAS BuatMU


Wanita SholikhahWanita yang didunianya solehah akan menjadi cahaya bagi keluarganya, melahirkan keturunan yang baik dan jika wafat di akhirat akan menjadi bidadari.Hikam :Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara faraz-nya. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.Katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara faraz-nya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya. Rosulullah SAW bersabda: "Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah." (HR. Muslim)Wanita solehah merupakan penentram batin, menjadi penguat semangat berjuang suami, semangat ibadah suami. Suami yakin tidak akan dikhianati, kalau ditatap benar-benar menyejukkan qolbu, kalau berbicara tutur katanya menentramkan batin, tidak ada keraguan terhadap sikapnya.Pada prinsipnya wanita solehah adalah wanita yang taat pada Allah, taat pada Rasul. Kecantikannya tidak menjadikan fitnah pada orang lain. Kalau wanita muda dari awal menjaga dirinya, selain dirinya akan terjaga, juga kehormatan dan kemuliaan akan terjaga pula, dan dirinya akan lebih dicintai Allah karena orang yang muda yang taat lebih dicintai Allah daripada orang tua yang taat. Dan, Insyaallah nanti oleh Allah akan diberi pendamping yang baik. Agar wanita solehah selalu konsisten yaitu dengan istiqomah menimba ilmu dari alam dan lingkungan di sekitarnya dan mengamalkan ilmu yang ada. Wanita yang solehah juga dapat berbakti terhadap suami dan bangsanya dan wanita yang solehah selalu belajar. Tiada hari tanpa belajar.


Seindah hiasan adalah wanita solehah Wanita solehah itu aurat dijaga, Pergaulan dipagari, Sifat malu pengikat diri,Seindah hiasan di dunia ini,Keayuan wanita solehah itu Tidak terletak pada kecantikan wajahnya, Kemanisan wanita solehah Tidak terletak pada kemanjaannya, Daya penarik wanita solehah itu Bukan pada kemanisan bicaranyayang menggoncang iman para muslimin Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidahMemujuk rayuBukan dan tidak sama sekali,Kepetahan wanita solehah Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama, Nafsu mengatakan wanita cantikdengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmuserta pandangan dari segala aspekHati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya, Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai, Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran, Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zaman, Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman, Agar diri kita bersih dan sentiasa mendapat rahmat Ilahi, Wahai wanita jangan dibangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai,Kerana ada lagi manusia yang lebih berpengetahuan darimu, Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu, Kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu, Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu, Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpautpada wanita hanya kerana kecantikan parasnya, Bersyukurlah atas apa yg adaSerta berusaha demi keluarga, bangsa, dan agama,Salam perjuangan untuk sahabat dan sahabiyahku semua...

Khamis, 17 September 2009

Wahabi Hizbus Syaitan

Wahhabi = Hizbusy Syaithan ????

Al-'Alim al-'Allaamah al-'Arif billah asy-Syaikh Ahmad ash-Showi al-Maliki, pengarang "Hasyiah ash-Showi 'alal Jalaalain" yang wafat tahun 1241H / 1825 adalah antara ulama besar yang menolak ajaran dan pegangan puak Wahhabi yang ekstrem. Puak Wahhabi terkenal dengan sikap "mau menang sendiri", sehingga sanggup mengkafirkan atau mensyirikkan atau mensesatkan orang-orang yang berbeda pendapat dengan mereka, persis sifat dan kelakuan golongan Khawarij. Mereka sanggup melancarkan peperangan ke atas saudara seagama sehingga menumpahkan darah sesama umat seperti yang berlaku di Hejaz sewaktu mereka menyerang Tanah Suci atas nama ishlah dan pemurnian tawhid. Namun puak Wahhabi akan bertamengkan "ini isu khilafiyyah" untuk menyelamatkan diri mereka apabila kematian hujjah, sedangkan merekalah yang mula menimbulkan serta menggunakan isu-isu khilafiyyah tersebut untuk menghentam orang lain. Lihat sahajalah gelagat puak-puak ini di Inderapura oppss silap Indera Kayangan esp. zaman mantan MBnya dulu (harap-harap MB baru ni tak begitu). Kalau dah tau khilaf, hang pa dok hingaq, dok bising, dok heboh, buat apa. Bising-bising kan dah melepas jadi MB. Maka beringatlah wahai Sunniyyun, jangan terperangkap dengan permainan dan strategi puak Wahhabi ni.


Berbalik kepada Imam ash-Showi, beliau ini telah menulis dalam karyanya tersebut bahawa puak Wahhabi adalah hizbusy syaithan. Syadid sungguh pandangan Imam ash-Showi ini, namun mungkin ada kebenarannya, jika kita lihat tindakan dan perlakuan mereka terhadap sesama umat. Kalu dok pikiaq, inilah juga sebabnya umat Islam mundur dan hina di dunia sekarang, sebab pusatnya telah ditawan oleh puak Wahhabi. Wahhabi dok habaq kat kita yang depa mai nak ishlahkan masyarakat, nak memurnikan agama, ishlah mende !!!!, murni mende ni !!!!!!. Dulu Khilafah Utsmaniah, ada empayar besar, barat pun gerun. Ni bila ishlah versi Nejd mari, mana semua tu pergi? Mana kebangkitan umat? Kalau betullah yang meke-meke ini dah berjaya membetulkan dan mengishlahkan umat Islam, maka sepatutnyalah meke dah boleh buat empayar yang lebih besar, lebih baik, lebih adil daripada khilafah yang deme ada saham menjatuhkannya. Ini tidak, negeri deme pun orang kapiaq yang dok jaga dan dapat hasilnya. Tapi apa yang meke buat????? Kafirkan orang Islam, sesatkan orang Islam, bunuh orang Islam, runtuhkan kubur, hapuskan peninggalan sejarah Islam dan dan dan sebagainya. Kome lihat sajelah fatwa ulama deme - tabligh sesat, ikhwan sesat, hamas sesat, qardhawi sesat, itu sesat, ini sesat, abih yang betul tu siapa???? Deme sorang saje keeee???

Mari kita telaah kitab Imam ash-Showi tersebut, tapi hang pa kenalah pi cari kitabnya yang terdahulu cetaknya, seperti cetakan Dar Ihya' al-Kutub al-'Arabiyyah / Isa al-Halabi di Kaherah sekitar tahun 1930an atau Maktabah al-Masyhad al-Husaini di Kaherah sekitar tahun 1939 atau cetakan Dar Ihya at-Turats al-'Arabi sekitar tahun 1970 di Beirut. Apa yang sodihnya, kebanyakan yang ada di pasaran sekarang adalah cetakan baru oleh Dar al-Fikr Beirut yang telah mengalami perubahan di mana rujukan kepada Wahhabi telah dipadamkan, berkat pertodolar puak tersebut. Ini ambo nukil cetakan Dar Ihya' al-Kutub al-'Arabiyyah juzuk 3, halaman 255, di mana rahimahUllah menyatakan, antara lain:-


... Dikatakan juga bahawa ayat ini diturunkan berkenaan puak Khawarij yang memesong/mengubah tafsiran/takwilan al-Quran dan as-Sunnah, untuk menghalalkan darah orang-orang Islam dan harta benda mereka (yakni antara pemesongannya adalah seperti ayat-ayat yang ditujukan kepada orang kafir dan musyrik, mereka alih kepada orang Islam dengan tujuan untuk mengkafirkan dan memusyrikkan sesama umat), sebagaimana yang dapat disaksikan sekarang kelompok yang mempunyai pendapat-pendapat seperti mereka, iaitu satu firqah di Hejaz yang dipanggil sebagai al-Wahhabiyyah di mana mereka mengira bahawa mereka adalah atas kebenaran. Ketahuilah bahawasanya mereka adalah pendusta yang dikuasai oleh syaithan sehingga mereka lupa untuk mengingati Allah. Merekalah hizbusy syaithan, ketahuilah bahawa hizbusy syaithan adalah golongan yang rugi. Kita memohon kepada Allah al-Karim agar memutuskan tipu daya mereka.

Allahu ... Allah, ni kalu Wahhabi nak marah, marahlah kat Imam ash-Showi. Hang pa cariklah kubuqnya kat mana, pas tu hang pa ranapkanlah sama cam kekawan hang pa buat kat Jannatul Baqi' dan Ma'ala.

10 Jenis Solat yang Tidak Diterima

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat,maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa :
"10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :
1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.
9. Orang-orang yang suka makan riba'.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.
" Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak
dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah.
" Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."

Mengapa Ibn Taimiyyah Ditolak

Ibn Taimiyyah
Ulama’ yang menolak Ibn Taimiyah.

Ada orang bertanya pada ambo, pasai apa terdapat golongan yang menolak Ibn Taimiyyah (wafat 728H) sedangkan kebanyakkan ulama kontemporari menerimanya bahkan mengagung-agungkannya?

Maka ambo katakan padanya bahwa, yang sangat mengagungkan Ibn Taimiyyah ni kebanyakan dari ulama Wahhabi saja. Ramai dikalangan ulama ahl al-Sunnah wa al-Jamaah menolaknya samada dikalangan ulama terdahulu mahupun masakini. Bahkan, Ibn Taimiyyah juga ditolak oleh kebanyakkan ulama yang sezaman dengannya kerana masalah berkaitan dengan aqidahnya dan juga didalam masalah fiqih dimana banyak pendapat-pendapat Ibn Taimiyyah yang menyalahi ijma ulama. Itu secara ringkasnya lah. Dan ada juga yang bersangka baik dengannya. Macam-macamlah.

Maka untuk mengetahui siapakah ulama yang menolak Ibn Taimiyyah, ambo bawa mari senarai yang tertulis didalam buku bertajuk Wahabisme Dari Neraca Syara oleh Syaikh Muhammad Fuad Kamaludin al-Maliki. Antaranya adalah seperti berikut:

Al-Qadhi al-Mufassir Badruddin Muhammad ibn Ibrahim ibn Jama’ah al-Syafie (wafat 733H)
Al-Qadhi Muhammad ibn al-Hariri al-Anshori al-Hanafi
Al-Qadhi Muhammad ibn Abu Bakar al-Maliki
Al-Qadhi Ahmad ibn Umar al-Maqdisi (Ibn Taimiyyah telah dipenjarakan dengan fatwa yang ditandatangani oleh mereka berempat diatas. Pembaca boleh merujuk kepada kitab Uyun al-Tawarikh karangan Imam al-Kutbi. Al-Hafidz al-Faqih al-Subki menyebut di dalam kitabnya Fatawa al-Subki:وحبس بإجماع العلماء وولاة الأمور Artinya: Ibn Taimiyyah dipenjara dengan ijma’ ulama’ dan pemerintah
Syaikh Sholeh ibn Abdullah al-Batoihi (wafat 707H)
Syaikh Kamaluddin Muhammad ibn Abi al-Hasan ‘Ali al-Siraj al-Rifa’ie al-Quraisyi al-Syafie
Qadhi Besar Mesir, Ahmad ibn Ibrahim al-Hanafi (wafat 710H)
Qadhi Besar Mazhab Maliki di Mesir, Ali ibn Makhluf (wafat 718H). Beliau berkata: Ibn Taimiyyah menyatakan bahawa Tuhan berjisim. Bagi kami, sesiapa yang beri’tiqad dengan I’tiqad ini adalah kufur dan wajib di bunuh.
Syaikh al-Faqih ‘Ali ibn Ya’qub al-Bakari (wafat 724H). Ketika Ibn Taimiyyah masuk ke Mesir, beliau adalah orang yang paling lantang menolak fahman yang dibawa oleh Ibn Taimiyyah.
Al-Faqih Syamsuddin ibn ‘Adlan al-Syafie (wafat 749H). Beliau berkata Ibn Taimiyyah berkata: Allah Ta’ala diatas ‘Arasy secara haqiqi dan Allah Ta’ala berkata dengan huruf dan suara.
Al-Hafidz al-Mujtahid Taqiyuddin al-Subki (wafat 756H).
Al-Muhaddits al-Mufassir al-Usuli al-Faqih Muhammad ibn Umar ibn al-Makki al-Syafie (wafat 716H). Beliau pernah berdebat dengan Ibn Taimiyyah.
Al-Hafidz Abu Sa’id Sholahuddin al-‘Ala’i (wafat 761H)
Qadhi Besar Madinah al-Munawwarah Abu ‘Abdillah ibn Musallam ibn Malik al-Solihi al-Hanbali (wafat 726H)
Syaikh Ahmad ibn Yahya al-Kalabi al-Halabi (wafat 733H)
Al-Qadhi Kamluddin al-Zamalkani (wafat 727H)
Al-Qadhi Shofiyuddin al-Hindi (wafat 715H). Beliau pernah berdebat dengan Ibn Taimiyyah.
Al-Faqih al-Muhaddits ‘Ali ibn Muhammad al-Baji al-Syafie (wafat 714H)
Al-Muarrikh al-Faqih al-Mutakallim al-Fakhr ibn al-Mu’allim al-Quraisyi (wafat 725H)
Al-Faqih Muhammad ibn ‘Ali ibn ‘Ali al-Mazani al-Dimasyqi (wafat 721H)
Al-Faqih Abu al-Qasim Ahmad ibn Muhammad ibn Muhammad al-Syairazi (wafat 733H)
Al-Faqih al-Muhaddits Jalaluddin Muhammad al-Qazwini al-Syafie (wafat 739H)
Al-Mufassir Abu Hayyan al-Andalusi (wafat 745H). [ Tambahan dari ambo:- Abu Hayyan al-Andalusi al-Nahwiyyu al-Mufassiru al-Muqri-u menegaskan dalam kitab tafsirnya al-Nahr al-Mad satu ungkapan yang berbunyi : “Saya telah membaca dalam kitab Ahmad Bin Taimiyyah, beliau ini merupakan seorang yang hidup sezaman dengan kami dan ia adalah dengan tulisan tangannya sendiri yang dinamakan sebagai Kitab Al-Arasy, bahawa Allah duduk di atas al-Kursi dan Dia mengosongkan satu tempat untuk didudukkan disitu Nabi Sollallahu A'laihi Wassallam bersamanya dan telah bertahayyyul Taj Bin Muhammad Bin Ali Abdul Haqqi al-Barnabary. Dia adalah adalah penyeru yang paling menonjol baginya (Ibn taymiyah) sehinggalah diambil daripadanya dan kami bacakan apa yang sedemikian itu termaktub di dalamnya.” – dipetik dari blog abu lehyah)
Al-Hafidz al-Zahabi (wafat 748H)
Syaikh Afifuddin Abdullah ibn ‘As’ad al-Yafi’i al-Yamni al-Makki (wafat 768H)
Al-Faqih Ibn Batutah (wafat 779H)
Al-Faqih Tajuddin al-Subki (wafat 771H)
Al-Muarrikh Ibnu Syakir al-Kutbi (wafat 764H)
Syaikh Umar Abi al-Yamn al-Lakhmi al-Fiqihi al-Malihi (wafat 734H)
Qadhi Muhammad al-Sa’di al-Misri al-Akhna’i (wafat 750H)
Syaikh Isa al-Zawawi (wafat 743H)
Syaikh Ahmad ibn Utsman al-Hanafi (wafat 744H)
Al-Hafidz ‘Abdurrahman ibn Ahmad, masyhur dengan gelaran Ibnu Rajab al-Hanbali (wafat 795H)
Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani (wafat 852H)
Al-Muhaddits al-Hafidz al-Faqih Waliyuddin al-Iraqi (wafat 726H). Beliau menyebut didalam kitabnya al-Ajwibah al-Mardhiyah ‘ala al-As’ilah al-Makkiyah: “Beliau (Ibn Taimiyyah) telah mencarik persepakatan ijma di dalam banyak masalah (agama) sehingga dikatakan sampai kepada 60 permasalahan. Sebahagiannya di dalam perkara ushul dan selebihnya lagi di dalam perkara furu’.”
Al-Faqih al-Muarrikh Ibnu Qadhi Syuhbah al-Syafie (wafat 851H)
Al-Faqih Abu Bakar al-Hisni (wafat 829H)
Syaikh Abu ‘Abdillah ibn ‘Arafah al-Tunisi al-Maliki (wafat 803H)
Al-‘Allamah ‘Alauddin al-Bukhari al-Hanafi (wafat 841H). Beliau mengeluarkan fatwa tentang pengkafiran Ibn Taimiyyah dan juga bagi mereka yang menggelarkan Ibn Taimiyyah sebagai Syaikhul Islam setelah mengetahui perkataan-perkataan kafir yang diucapkan oleh Ibn Taimiyyah.
Syaikh Humaiduddin al-Farghani al-Hanafi (wafat 867H)
Syaikh Zarruq al-Fasi al-Maliki (wafat 899H)
Al-Hafidz al-Sakhawi (wafat 902H)
Ahmad ibn Muhammad atau masyhur dengan panggilan Ibnu salam al-Misri (Wafat 931H)
Syaikh Ahmad ibn Muhammad al-Watari (wafat 980H)
Syaikh Ahmad ibn Muhammad al-Khuwarizmi (wafat 987H)
Qadhi al-Biyadhi al-Hanafi (wafat 1098H)
Syaikh Ibn Hajar al-Haithami (wafat 974H). Beliau menyebut di dalam kitabnya Fatawa al-Haditsiah: “… Dan berhati-hatilah terhadap kitab-kitab Ibnu Taimiyyah dan anak muridnya Ibn Qayyim al-Jauziyyah dan selain daripada mereka berdua yang menjadikan hawa nafsu mereka sebagai Tuhan mereka dan Allah menyesatkan mereka di atas ilmu dan menutup pendengaran dan hati-hati mereka dan menghalang penglihatan mereka ….”. Didalam kitab Hasyiah Idhoh beliau berkata: “… jangan tertipu dengan keingkaran Ibn Taimiyyah terhadap sunat menziarahi Rasulullah صلى الله عليه وسلم, kerana dia merupakan hamba yang telah disesatkan oleh Allah Ta’ala sebagaimana yang dikatakan oleh al-‘Izz ibn Jama’ah….”
Syaikh Jalauddin al-Duwani (wafat 928H)
Syaikh Abdul Nafi’ ibn Muhammad ibn ‘Ali ibn ‘Iraq al-Dimasyqi (wafat 962H)
Qadhi Abu Abdillah al-Muqri
Mulla ‘Ali al-Qari (wafat 1014H)
Syaikh Abdul Rauf al-Munawi al-Syafie (wafat 1031H)
Al-Muhaddits Muhammad ibn ‘Allan al-Siddiqi al-Makki (wafat 1057H)
Syaikh Ahmad al-Khufaji al-Misri al-Hanafi (wafat 1096H)
Al-Muarrikh Ahmad Abu al-Abbas al-Muqri (wafat 1041H)
Syaikh Muhammad al-Zarqani al-Maliki (wafat 1122H)
Syaikh Abdul Ghani al-Nabulisi (wafat 1143H)
Syaikh Muhammad al-Mahdi ibn ‘Ali al-Siyadi (wafat 1287H)
Sayyid Muhammad Abul Huda al-Siyadi (wafat 1328H)
Mufti Musthafa ibn Ahmad al-Syatti al-Hanbali al-Dimasyqi (1348H)
Syaikh Muhammad Khattab al-Subki (wafat 1352H)
Mufti Madinah al-Munawwarah, Syaikh al-Muhaddits Muhammad al-Khidir al-Syanqithi (wafat 1353H)
Syaikh Salamah al-‘Azzami al-Syafie (wafat 1376H)
Mufti Mesir, Syaikh Muhammad Bakhit al-Muti’i (wafat 1354H)
Syaikh Muhammad Zahid al-Kauthari (wafat 1371H)
Syaikh Ibrahim ibn Utsman al-Samhudi al-Misri
Syaikh Muhammad Yusuf al-Banuri al-Bakistani
Syaikh Muhammad al-A’rabi al-Tabbani (wafat 1390H)
Syaikh Mansur Muhammad Uwais
Al-Hafidz ibn al-Siddiq al-Ghumari (wafat 1380H)
Al-Muhaddits Abdullah al-Ghumari (wafat 1413H)
Al-Musnid al-Habib Abu al-Asybal Salim ibn Ahmad ibn Jindan (wafat 1389H)
Syaikh Muhammad ibn Isa Badran al-Misri
Syaikh Musthafa Abu Saif al-Hamami. Beliau telah mengkafirkan Ibn Taimiyyah di dalam kitabnya Ghauth al-‘Ibad bi Bayani al-Rasyad. Kitab tersebut telah diiktiraf oleh beberap orang ulama’ besar yang menulis pujian terhadapnya. Diantaranya Syaikh Muhammad Sa’id al-‘Urfi, Syaikh Yusuf al-Dijwi – anggota Majlis Ulama Besar al-Azhar, Syaikh Mahmud Abu Daqiqah, Syaikh Muhammad al-Buhairi, Syaikh Muhammad Abdul Fattah ‘Itani, al-Muhaddits Syaikh Habibullah al-Syanqiti, Syaikh Dusuqi Abdullah al-‘Arabi dan Syaikh Muhammad Hifni Bilal
Al-Muhaddits Syaikh Abdullah al-Harari.

Begitulah senarai ulama yang menolak Ibn Taimiyyah .... dan ramai lagi ulama yang menolak ibn Taimiyyah

Rabu, 19 Ogos 2009

Rintihan HambaMu

Ya Allah!
Selamatkanlah diri hamba, keluarga hamba, sanak saudara hamba, orang-orang yang hamba cintai mereka kerana-Mu. Selamatkanlah kami! Selamatkanlah! Selamatkan orang-orang yang mencintai. Selamatkanlah orang-orang yang dicintai.


Ya Allah!
Kami adalah hamba-hamba-Mu yang lemah. Hamba yang seringkali terpedaya. Hamba yang seringkali menganiayai diri kami sendiri. Hamba yang seringkali menzalimi orang-orang di sekeliling kami.


Ya Allah!
Kami pohon agar Engkau pelihara segala gerak geri kami dan diam kami, segala lontaran kalimat kami dan segala kehendak kami serta lintasan-lintasan hati kami daripada sebarang keraguan dan sebarang sangkaan serta perasaan-perasaan yang menutupi kalbu daripada menyaksikan rahsia-rahsia ghaibMu.


Ya Allah!
Dunia ini menipu kami dengan keseronokan yang palsu, menyiksa kami dengan harapan yang tidak Engkau redha. Dunia ini telah membelenggu jiwa kami, menikam merobek ketabahan kami hingga kami lebur di pangkuan nafsu yang ganas dan hina. Kami kotori kesucian jiwa kami hingga jadi hitam penuh karat dosa yang membunuh ketenangan kebahagiaan kami.


Ya Allah!
Kami mengaku kezaliman kami. Sesungguhnya tiada daya kami daripada mengelak maksiat, dan daripada mengerjakan taat melainkan dengan pertolongam-Mu ya Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung.


Ya Allah!
Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami beserta kerehatan bagi hati kami dan badan kami, dan selamat serta afiat di dalam agama kami dan dunia kami, dan Engkau jadilah Sahabat bagi kami di dalam perjalan kami dan Pengganti kami bersama keluarga kami. Ameen!
Saya mengharapkan, untuk hari semalam, diri saya, orang-orang yang saya sayangi dan orang-orang yang menyayangi saya, segala dosa-dosa yang kami lakukan, maka semoga Allah ampunkan. Untuk hari ini dan hari-hari mendatang, saya mendoakan dengan nyawa dan air mata saya, untuk diri saya, untuk ibu bapa saya, untuk keluarga saya, untuk saudara mara saya, untuk sahabat-sahabat saya, juga untuk orang-orang yang saya cintai dan orang-orang yang mencintai saya, semoga Allah pelihara kami semua daripada melakukan kemaksiatan yang mengundang bala dan murka Allah. Semoga kami terpelihara daripada menzalimi diri kami sendiri dan daripada menzalimi orang-orang yang berada di sekeliling kami.
Saya mohon, agar saya tidak akan menzalimi orang-orang yang saya cintai dan agar orang-orang yang saya cintai tidak akan menzalimi saya. Kerana saya mencintai mereka, dengan harapan untuk bersama-sama dengan mereka di syurga. Kerana saya mencintai mereka dengan harapan Allah mencintai saya, dan agar Allah mencintai orang-orang yang saya cintai.


Ya Allah,
Hamba mohon perlindungan, agar hamba tidak mencintai apa yang Engkau murkai, dan semoga orang-orang yang hamba cintai tidak juga mencintai apa yang Engkau murkai. Lindungilah kami, lindungilah kami, kerana dunia ini telah banyak menipu dan menyiksa kami. Kerana telah terlalu lama kami terbelenggu oleh nafsu yang merosakkan kami. Peliharalah iman kami, matikanlah kami sebagai hamba yang Engkau ampuni. Ya Allah, kasihanilah kami. Jangan jadikan kami bunga-bunga hitam yang akan terbakar di neraka! Jangan jadikan kami bunga-bunga hitam yang hangus dalam kemurkaan-Mu.


Dalil Bahawasanya Golongan Wahabi Salah

Hadis No. 3: Golongan Yang Mencukur Kepala (al-Tahliq)
Kenapakah para ulama’ begitu menentang golongan Wahhabi?

Jawapannya: Kerana golongan inilah yang banyak dinyatakan di dalam hadis Rasulullah SAW. Kami telah menyatakan dua buah hadis yang berkaitan.

Ini adalah hadis no. 3.

Hadis No. 3: Golongan Yang Mencukur Kepala








Terjemahan:

Daripada Abu Saed al-Khudri r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Akan keluar satu golongan manusia daripada arah Timur (Madinah) dan mereka membaca al-Quran tetapi tidak melebihi pangkal leher mereka. Mereka terpesong/terpancar keluar daripada agama seperti terpancarnya anak panah dari tempat pemanahan kemudian mereka tidak kembali lagi (ke dalam agama) sehingga kembali anak panah ke tempat perlancarannya.

Maka dikatakan: Apakah tanda mereka itu? (Wahai Rasulullah SAW)

Baginda SAW bersabda: “Tanda mereka itu adalah bercukur.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Dalam riwayat Muslim: “Mereka itu keluar ketika manusia berpecah-belah.”

Sedikit Perbincangan

Hadis ini dengan jelas menerangkan sifat golongan yang bakal muncul satu hari nanti. Sifat-sifat mereka ialah:

Dari arah Timur
Berslogan dengan al-Quran
Mereka bercukur
Keluar ketika manusia (bukan umat Islam sahaja) berpecah-belah

Al-Sheikh Ahmad Zaini Dahlan (Mufti Mazhab Shafie di Mekah) menukilkan di dalam kitabnya al-Durar al-Saniyyah fi al-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah (Mutiara Yang Bersinar Bagi Menolak golongan Wahhabiyyah) (m/s: 53-54):

“al-Sayyid Abdurrahman al-Ahdal, Mufti Zabid (satu kawasan di Yaman berdekatan dengan al-Hudaydah dan Bayt al-Faqih) berkata:

Tidak perlu seseorang itu mengarang kitab untuk menolak (Muhammad) Ibn Abdul Wahhab; bahkan cukuplah untuk menolaknya dengan bersandarkan kepada Sabdaan Rasulullah SAW: (Dan tanda mereka (golongan yang sesat dari arah timur itu) ialah bercukur kepala), kerana al-tahliq (bercukur) ini tidak dilakukan oleh mana-mana ahli bid’ah selain daripada mereka. Dan Ibn Abdul Wahhab itu bahkan memerintahkan orang-orang perempuan yang mengikutnya supaya berbuat demikian sehingga seorang perempuan telah menjadi pengikutnya secara paksa telah mematahkan hujahnya. Ibn Abdul Wahhab menyangka perempuan itu mahu memperbaharui agamanya dan memaksa perempuan itu untuk mencukur rambutnya.

Perempuan itu berkata: “Kamu memerintahkan kaum lelaki supaya mencukur rambut mereka. Sekiranya kamu juga memerintahkan mereka mencukur juga janggut mereka, maka bolehlah kamu menyuruh orang perempuan mencukur rambut mereka kerana rambut bagi perempuan umpama janggut bagi lelaki (sebagai hiasaan). Maka Ibn Abdul Wahhab tidak mampu menjawab soalan itu.”

Tambah beliau lagi: “Dan sesungguhnya perlakuan Ibn Abdul Wahhab yang menyuruh pengikutnya bercukur kepala adalah satu tanda yang dijanjikan untuk membenarkan sabdaan Rasulullah SAW tentangnya dan pengikut2nya.”

Tambahan pula, hadis di atas menyatakan bahawa golongan ini akan keluar ketika manusia berpecah belah. Bukankah golongan Wahhabi keluar ketika umat Islam berpecah belah, bahkan seluruh dunia berpecah belah ketika Perang Dunia Pertama berlaku?

Walaupun sebelum itu golongan Wahhabi telah menguasai Mekah dan Madinah dua kali, tetapi telah diambil semula oleh Kerajaan Islam Turki Othmaniyyah. Dan golongan Wahabi dapat benar-benar menguasai Mekah dan Madinah setelah Perang Dunia Pertama dan kejatuhan Turki Othamniyyah. !!!

Rasulullah SAW telah memberi tanda isyarat yang cukup banyak tentang kemunculan Wahabi. Subhanallah.

Komen:

Adalah satu perkara yang maklum bahawa Ibn Abdul Wahhab menyuruh pengikutnya yang baru mengikutnya supaya bercukur kerana dakwaannya kononnya rambut yang lama telah tumbuh ketika pengikutnya itu masih dalam keadaan kufur.
Adalah satu perkara yang maklum golongan Wahhabi berpegang dengan pendapat haram memotong janggut walapun panjang. Maka kita dapat mengenal golongan Wahhabi dengan hanya melihat janggut mereka (walaupun tidak semua yang begitu adalah Wahhabi).
RENUNG-RENUNGKAN HADIS DAN KATA ULAMA’ DI ATAS


Kesimpulan

Sifat-sifat golongan Wahhabi yang dinyatakan di dalam hadis yang telah kami nyatakan:

Keluar dari arah timur (Hadis. 1 & 3)
Keluar daripada Najd (Hadis No. 2)
Berslogan dengan al-Quran tetapi tidak memahaminya dengan sebenar-benar kefahaman. (Hadis 3)
Tanda mereka adalah bercukur: (Arahan Muhammad Ibn Abdul Wahhab kepada para pengikutnya) (Hadis No. 3)
Keluar ketika manusiaberpecah belah (selepas perang Dunia Pertama: Golongan Wahhabi berjaya menjatuhkan Empayar Turki Othmaniyyah) (Hadis No. 3)

Dan banyak lagi…harap-harap golongan Ahli Sunnah amnya dan Wahhabi khasnya dapat pertimbangkan hadis-hadis ini apabila kami selesai mengeluarkan banyak lagi hadis dan kata-kata para ulama’ yang lain berkaitan kemunculan Wahabi..banyak lagi….

Wassalam.
Posted by a at 12:32 AM 0 comments
Labels: Hadis Berkaitan Wahhabi
Thursday, June 19, 2008
Hadis No. 2: Fitnah Dari Timur


Kenapa ulama’ begitu menentang golongan Wahhabiyyah?
Kerana golongan inilah yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW kemunculannya di akhir zaman dan masih ada sehingga ke hari ini.

Hadis-hadis berkaitan kemunculan Wahhabi

Banyak, memang banyak, namun begitu kita buat satu persatu Smile

Hadis No. 2: Fitnah Dari Timur


Terjemahan hadis:


Daripada Ibnu Umar r.anhuma bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda sedang baginda mengadap ke bahagian timur (Madinah): Ketahuilah sesungguhnya fitnah ada di sana, dari sanalah akan terbit tanduk Syaitan.”

Diriwayatkan oleh Imam Malik, Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Ahmad dan lain-lain. Dan dalam riwayat di sisi Imam Ahmad (Mereka keluar dari arah timur)

Apa kata golongan Wahhabi?

Dari timur itu bermaksud Iraq dan Iran di mana timbulnya ajaran Syiah dan pelbagai ajaran lagi.


Apa kata ulama’ lain?

Timur madinah itu Najd, di situlah tempat timbul Musaylamah al-Kazzab di Yamamah. Yamamah itu sebahagian daripada Najd. Dan banyak lagi riwayat yang menyatakan bahawa fitnah-fitnah akan timbul daripada Najd. [Sekarang ini Riyadh]


Ajaran Wahhabi juga berasal daripada Najd tanpa khilaf lagi.

Apa kata Google Maps ? [Klik pada gambar untuk membesarkannya]



Persoalan

Antara Riyadh, Iraq dan Iran, manakah satu arah timur Madinah? Tanya lah diri sendiri.


Cuba fikir-fikirkan.

Posted by a at 11:52 PM 0 comments
Labels: Hadis Berkaitan Wahhabi
Sunday, June 8, 2008
Hadis No. 1: Najd Sebagai Tempat Timbulnya Fitnah
Kenapa ulama’ begitu bersungguh-sungguh menentang golongan Wahhabiyyah?
Jawapannya:
Kerana golongan inilah yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW kemunculannya di akhir zaman dan masih ada sehingga ke hari ini. Hadis-hadis berkaitan kemunculan Wahhabi banyak, memang banyak, namun begitu kita buat satu persatu.


Hadis No. 1

Fitnah Dari Najd


عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ ذَكَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَأْمِنَا اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي نَجْدِنَا قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَأْمِنَا اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي نَجْدِنَا فَأَظُنُّهُ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَالْفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

رواه البخاري، والترمذي، وأحمد وابن حبان في صحيحه.

Maksudnya:

Daripada Abdullah Ibn Umar r.a., beliau berkata: Rasulullah SAW menyebut: Ya Allah! Berkatilah kami pada Yaman kami dan berkatilah kami Ya Allah! pada Syam kami.

Maka sebahagian sahabat berkata: Dan pada Najd kami Ya Rasulallah!


Rasulullah pun bersabda: Ya Allah! Berkatilah kami pada Yaman kami dan berkatilah kami Ya Allah! pada Syam kami.

Maka sebahagian sahabat berkata: Dan pada Najd kami Ya Rasulallah!


Dan aku menyangka (seingat aku) pada kali ketiga Rasulullah SAW bersabda: Di sanalah berlakunya gegaran-gegaran, fitnah-fitnah dan di sanalah terbitnya tanduk Syaitan.

Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam al-Tirmidzi, Imam Ahmad, Imam Ibnu Hibban dan lain-lain.


Di manakah bumi Najd yang bakal menjadi pusat timbulnya fitnah? J


Kita Rujuk Kitab “Atlas al-Hadith al-Nabawi” oleh Dr. Syauqi Abu Khalil






Terjemahan dan gambar (Klik gambar untuk lebih besar)





Terjemahan: Najd: Di antara bandar-bandarnya pada hari ini ialah Riyadh dan kawasan persekitarannya, Qasim, Sadir, al-Aflaj dan pada waktu dahulu orang ramai mengira bahawa kawasan yang jauhnya lebih kurang 100 km dari timur Madinah adalah Najd.

Kedudukan Najd daripada Madinah Smile



Sedikit Ulasan

Tiada siapa yang dapat menafikan bahawa ajaran dan fahaman Wahhabiyyah timbul dari Najd. Ini jelas tercatat dalam sejarah. Perkara ini tidak dapat dinafikan oleh golongan Wahhabi sendiri.

Banyak lagi yang tidak kami tontonkan di sini untuk tidak menjadikan risalah ini panjang. Jadi, janganlah hairan sekiranya golongan Wahhabi ini ditentang dengan sehebat-hebatnya oleh ulama’ Ahli Sunnah dan Jamaah.

Sambung belajar di Darul Quran JAKIM

Pada Bulan Mei 2009 itulah satu tarikh keramat bagiku, kerana aku telah memasuki Darul Quran JAKIM di Kuala Kubu Baharu bagi melanjutkan pengajianKu di peringkat Diploma Tahfiz dan Qiraat selama lebih kurang 3 tahun.Suatu alam yang baru juga bagiku, tapi walau apapun semua ini telah ku lalui semasa hidup di sekolah lamaku di Maahad Muhammadi Lelaki Kota Bharu.Segala pengalaman dan pengajaran banyak ku ambil disana menjadi bekalan dan kekuatan untuk terus aku menyambung sisa-sisa hiduoku.Owwwwh macam2 telah ku tempuhi dahulunyerrr.Seramai lebih kurang 7 orang pelajar dari MML telah menyambung pelajaran di DQ.Mereka ialah Aku, Najmi Afendi, Rasyidi, Murtadha, Mahfuz, Ismail Tote, dan Hasraa pada mulanya.Akhirnya Hasraa telah keluar kerana telah mendapat tawaran belajar di Maktab Tengku Ampuan Bainun.

Gambar ketika mencari modal di Masjid Darul Quran antara waktu Magrib dan Isyak.

(Dari kanan Fakhrudin, Zaid dan Nik Alaudin)


Masing-masing mempunyai skill menghafaz tersendiri.Ada yang berjemaah dan ada yang berseorangan tidak mau di ganggu.Ade jgk yg menghafaz dalam bilik.Dan ader jgk yang menjadi pengacau orang menghafaz.



(Daku termenung memikirkan tentang hala tuju daku selepas ini adakah akan benar terubah hidup ini, Ya Allah aku buntu dan memohon petunjuk dariMu)

Selasa, 18 Ogos 2009

Awass!!!Berhati-hati dengan Kaum Wahabinisme

CIRI-CIRI GOLONGAN SALAFIYYAH WAHHABIYYAH
JAUHILAH GOLONGAN SALAFIYYAH WAHHABIYYAH

CIRI-CIRI GOLONGAN SALAFIYYAH WAHHABIYYAH

AQIDAH

1.Membahagikan Tawhid kepada 3 Kategori
(i)Tawhid Rububiyyah: Dengan tawhid ini, mereka mengatakan bahawa kaum musyrik Mekah dan orang-orang kafir juga mempunyai tawhid.
(ii)Tawhid Uluhiyyah: Dengan tawhid ini, mereka menafikan tawhid umat Islam yang bertawassul, beristigathah dan bertabarruk sedangkan ketiga-tiga perkara tersebut diterima oleh majoriti ulama’ Islam khasnya ulama’ empat mazhab.
(iii)Tawhid Asma’ dan Sifat: Tawhid versi mereka ini boleh menjerumuskan seseorang ke lembah tashbih dan tajsim
i. Menterjemahkan istawa sebagai bersemayam/bersila
ii. Merterjemahkan yadd sebagai tangan
iii. Menterjemahkan wajh sebagai muka
iv. Menisbahkan jihah (arah) kepada Allah (arah atas – jihah ‘ulya)
v. Menterjemah janb sebagai lambung/rusuk
vi. Menterjemah nuzul sebagai turun dengan zat
vii. Menterjemah saq sebagai betis
viii. Menterjemah asabi’ sebagai jari-jari, dll
ix. Menambah bi zatihi haqiqatan [dengan zat secara hakikat] di akhir setiap ayat-ayat mutashabihat
2.Tafwidh yang digembar-gemburkan oleh mereka adalah bersalahan dengan tafwidh yang dipegang oleh ulama’ Asha’irah
3.Memahami ayat-ayat mutashabihat secara zahir tanpa huraian terperinci dari ulama’ mu’tabar
4.Menolak Asha’irah dan Maturidiyyah yang merupakan majoriti ulama’ Islam dalam perkara Aqidah
5.Sering mengkrititik Asha’irah bahkan sehingga mengkafirkan Asha’irah
6.Menyamakan Ashai’rah dengan Mu’tazilah dan Jahmiyyah atau Mua’ththilah dalam perkara mutashabihat
7.Menolak dan menganggap pengajian sifat 20 sebagai satu konsep yang bersumberkan falsafah Yunani dan Greek
8.Berselindung di sebalik mazhab Salaf
9.Golongan mereka ini dikenali sebagai al-Hashawiyyah, al-Mushabbihah, al-Mujassimah atau al-Jahwiyyah dikalangan ulama’ Ahli Sunnah wal Jama’ah
10.Sering menjaja kononnya Abu Hasan Al-Ash’ari telah kembali ke mazhab Salaf setelah bertaubat dari mazhab Asha’irah
11.Mendakwa kononnya ulama’ Asha’irah tidak betul-betul memahami fahaman Abu Hasan al-Asha’ri
12.Menolak ta’wil dalam bab Mutashabihat
13.Sering mendakwa bahawa ramai umat Islam telah jatuh ke kancah syirik
14.Mendakwa bahawa amalan memuliakan Rasulullah SAW boleh membawa kepada syirik
T15.idak mengambil berat kesan-kesan sejarah para anbiya’, ulama’ dan solihin dengan dakwaan menghindari syirik
16.Kefahaman yang salah berkenaan syirik sehingga mudah menghukum orang sebagai membuat amalan syirik
17.Menolak tawassul, tabarruk dan istighathah dengan para anbiya’ serta solihin
18.Mengganggap tawassul, tabarruk dan istighathah sebagai sebagai cabang-cabang syirik
19.Memandang remeh karamah para awliya’
Menyatakan bahawa ibu bapa dan datuk Rasulullah SAW tidak terselamat dari azab api neraka.


SIKAP


1.Sering membid’ahkan amalan umat Islam bahkan sampai ke tahap mengkafirkan mereka
2.Mengganggap diri sebagai mujtahid atau berlagak sepertinya (walaupun tidak layak)
3.Sering mengambil hukum secara langsung dari al-Quran dan hadis (walaupun tidak layak)
4.Sering memperlekehkan ulama’ pondok dan golongan agama yang lain.
5.Ayat-ayat al-Quran dan Hadis yang ditujukan kepada orang kafir sering ditafsir ke atas orang Islam.
6.Memaksa orang lain berpegang dengan pendapat mereka walaupun pendapat itu shazz (janggal)


ULUM HADIS


1.Menolak beramal dengan hadis dhaif
2.Penilaian hadis yang tidak sama dengan ulama’ hadis yang lain
3.Mengagungkan Nasiruddin al-Albani di dalam bidang ini [walaupun beliau tidak mempunyai sanad bagi menyatakan siapakah guru-guru beliau dalam bidang hadis. Bahkan umum mengetahui bahawa beliau tidak mempunyai guru dalam bidang hadis dan diketahui bahawa beliau belajar hadis secara sendiri dan ilmu jarh dan ta’dil beliau adalah mengikut Imam al-Dhahabi].
4.Sering menganggap hadis dhaif sebagai hadis mawdhu’ [mereka melonggokkan hadis dhaif dan palsu di dalam satu kitab atau bab seolah-olah kedua-dua kategori hadis tersebut adalah sama]
5.Perbahasan hanya kepada sanad dan matan hadis, dan bukan pada makna hadis. Oleh kerana itu, perbincangan syawahid tidak diambil berat
6.Perbincangan hanya terhad kepada riwayah dan bukan dirayah.


ULUM QURAN


1.Menganggap tajwid sebagai menyusahkan dan tidak perlu (Sebahagian Wahhabi Malaysia yang jahil)


FIQH


1.Menolak fahaman bermazhab kepada imam-imam yang empat; pada hakikatnya mereka bermazhab “TANPA MAZHAB”
2.Mengadunkan amalan empat mazhab dan pendapat-pendapat lain sehingga membawa kepada talfiq yang haram
3.Memandang amalan bertaqlid sebagai bid’ah; kononnya mereka berittiba’
4.Sering mengungkit soal-soal khilafiyyah
5.Sering menggunakan dakwaan ijma’ ulama dalam masalah khilafiyyah
6.Sering bercanggah dengan ijma’ ulama’
7.Menganggap apa yang mereka amalkan adalah sunnah dan pendapat pihak lain adalah bid’ah
8.Sering mendakwa orang yang bermazhab sebagai ta’sub mazhab
9.Salah faham makna bid’ah yang menyebabkan mereka mudah membid’ahkan orang lain
10.Sering berhujah dengan al-tark, sedangkan al-tark bukanlah satu sumber hukum
11.Mempromosikan mazhab fiqh baru yang dinamakan sebagai Fiqh al-Taysir, Fiqh al-Dalil, Fiqh Musoffa, dll [yang jelas terkeluar daripada fiqh empat mazhab]
12.Sering mewar-warkan agar hukum ahkam fiqh dipermudahkan dengan menggunakan hadis “Yassiru wa la tunaffiru” sehingga menjadi lebih parah daripada tatabbu’ al-rukhas 13.Sering mengatakan bahawa fiqh empat mazhab telah ketinggalan zaman


Najis
1. Sebahagian daripada mereka sering mempertikaikan dalil bagi kedudukan babi sebagai najis mughallazah


Wudhu’
1. Tidak menerima konsep air musta’mal
2. Bersentuhan lelaki dan perempuan tidak membatalkan wudhu’
3. Membasuh kedua belah telinga dengan air basuhan rambut dan tidak dengan air yang baru.


Azan
1. Azan juma’at sekali; azan kedua ditolak


Solat
1. Mempromosi “Sifat Solat Nabi SAW’, dengan alasan kononnya solat berdasarkan fiqh mazhab adalah bukan sifat solat Nabi SAW yang sebenar
2. Menganggap lafaz usolli sebagai bid’ah
3. Berdiri secara terkangkang
4. Tidak membaca ‘Basmalah’ secara jahar
5. Menggangkat tangan sewaktu takbir pada paras bahu
6. Meletakkan tangan di atas dada sewaktu qiyam
7. Menganggap perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam solat sebagai perkara bid’ah (sebahagian Wahhabiyyah Malaysia yang jahil)
8. Menganggap qunut Subuh sebagai bid’ah
9. Menggangap penambahan “wa bihamdihi” pada tasbih ruku’ dan sujud adalah bid’ah
10. Menganggap menyapu muka selepas solat sebagai bid’ah
11. Solat tarawih hanya 8 rakaat; yang lebih teruk lagi, mengatakan solat tarawih itu sebenarnya adalah solat malam (solatul-lail) seperti yang dibuat pada malam-malam biasa.
12. Zikir jahar di antara rakaat-rakaat solat tarawih dianggap bid’ah
13. Tidak ada qadha’ bagi solat yang sengaja ditinggalkan
14. Menganggap amalan bersalaman selepas solat adalah bid’ah
15. Menggangap lafaz sayyiduna (taswid) dalam solat sebagai bid’ah
16. Menggerak-gerakkan jari sewaktu tahiyyat awal dan akhir
17. Boleh jama’ dan qasar walaupun kurang dari dua marhalah
18. Memakai jubah dengan singkat yang melampau
19. Menolak sembahyang sunat qabliyyah sebelum Jumaat


Doa, Zikir dan Bacaan al-Quran
1. Menggangap doa beramai-ramai selepas solat sebagai bid’ah
2. Menganggap zikir dan wirid beramai-ramai selepas sembahyang atau pada bila-bila masa sebagai bid’ah
3. Mengatakan bahawa membaca “Sodaqallahul-‘azim” selepas bacaan al-Quran adalah bid’ah
4. Menyatakan bahawa doa, zikir dan selawat yang tidak ada dalam al-Quran dan Hadis sebagai bid’ah. Sebagai contoh mereka menolak Dala’il al-Khayrat, Selawat al-Syifa’, al-Munjiyah, al-Fatih, Nur al-Anwar, al-Taj, dll.
5. Menganggap amalan bacaan Yasin pada malam Jumaat sebagai bid’ah yang haram
6. Mengatakan bahawa sedekah atau pahala tidak sampai kepada orang yang telah wafat
7. Mengganggap penggunaan tasbih adalah bid’ah
8. Mengganggap zikir dengan bilangan tertentu seperti 1000 (seribu), 10,000 (sepuluh ribu), dll sebagai bid’ah
9. Menolak amalan ruqiyyah shar’iyyah dalam perubatan Islam seperti wafa’, azimat, dll
10. Menolak zikir isim mufrad: Allah Allah
11. Melihat bacaan Yasin pada malam nisfu Sya’ban sebagai bid’ah yang haram
12. Sering menafikan dan mempertikaikan keistimewaan bulan Rajab dan Sya’ban
13. Sering mengkritik kelebihan malam Nisfu Sya’ban
14. Mengangkat tangan sewaktu berdoa’ adalah bid’ah
15. Mempertikaikan kedudukan solat sunat tasbih


Pengurusan Jenazah dan Qubur
1. Menganggap amalan menziarahi maqam Rasulullah SAW, para anbiya’, awliya’, ulama’ dan solihin sebagai bid’ah dan solat tidak boleh dijama’ atau qasar dalam ziarah seperti ini
2. Mengharamkan wanita menziarahi kubur
3. Menganggap talqin sebagai bid’ah
4. Mengganggap amalan tahlil dan bacaan Yasin bagi kenduri arwah sebagai bid’ah yang haram
5. Tidak membaca doa’ selepas solat jenazah
6. Sebahagian ulama’ mereka menyeru agar Maqam Rasulullah SAW dikeluarkan dari masjid nabawi atas alasan menjauhkan umat Islam dari syirik
7. Menganggap kubur yang bersebelahan dengan masjid adalah bid’ah yang haram
8. Doa dan bacaan al-Quran di perkuburan dianggap sebagai bid’ah


Munakahat
1. Talak tiga (3) dalam satu majlis adalah talak satu (1)


Majlis Sambutan Beramai-ramai
1. Menolak sambutan Mawlid Nabi; bahkan menolak cuti sempena hari Mawlid Nabi; bahkan yang lebih teruk lagi menyamakan sambutan Mawlid Nabi dengan perayaan Kristian bagi nabi Isa a.s.
2. Menolak amalan marhaban
3. Menolak amalan barzanji.
4. Berdiri ketika bacaan mawlid adalah bid’ah
5. Menolak sambutan Ma’al Hijrah, Isra’ Mi’raj, dll.

Haji dan Umrah

1. Cuba mengalihkan "Maqam Ibrahim a.s." namun usaha tersebut telah dipatahkan oleh al-Marhum Sheikh Mutawalli Sha'rawi apabila beliau pergi bertemu dengan Raja Faisal ketika itu.
2. Menghilangkan tanda telaga zam-zam untuk dielak oleh orang yang bertawaf ketika bertawaf.
3. Mengubah tempat sa'ie di antara Sofa dan Marwah yang mendapat tentangan ulama' Islam dari seluruh dunia.

PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN


1. Ramai para professional menjadi ‘ustaz-ustaz’ mereka (di Malaysia)
2. Ulama’ yang sering menjadi rujukan mereka adalah:
a. Ibnu Taymiyyah
b. Ibnu al-Qayyim
c. Muhammad Abdul Wahhab
d. Sheik Abdul Aziz Ibn Bazz
e. Nasiruddin al-Albani
f. Sheikh Soleh Ibn Uthaimin
g. Sheikh Soleh Fawzan al-Fawzan
3. Sering mewar-warkan untuk kembali kepada al-Quran dan Hadis (tanpa menyebut para ulama’, sedangkan al-Quran dan Hadis sampai kepada umat Islam melalui para ulama’ dan para ulama’ jua yang memelihara al-Quran dan Hadis untuk umat ini)
4. Sering mengkritik Imam al-Ghazali dan kitab “Ihya’ Ulumiddin”


PENGKHIANATAN MEREKA KEPADA UMAT ISLAM


1. Bersepakat dengan Inggeris dalam menjatuhkan kerajaan Islam Turki Usmaniyyah
2. Melakukan perubahan kepada kitab-kitab turath yang tidak sehaluan dengan mereka
3. Ramai ulama’ dan umat Islam dibunuh sewaktu kebangkitan mereka
4. Memusnahkan sebahagian besar kesan-kesan sejarah Islam seperti tempat lahir Rasulullah saw, jannat al-Baqi’ dan al-Ma’la [makam para isteri Rasulullah SAW di Baqi’, Madinah dan Ma’la, Mekah], tempat lahir Sayyiduna Abu Bakr dll, dengan hujah perkara tersebut boleh membawa kepada syirik
5. Di Malaysia, sebahagian mereka dahulu dikenali sebagai Kaum Muda atau Mudah [kerana hukum fiqh mereka yang mudah, ia merupakan bentuk ketaatan bercampur dengan kehendak hawa nafsu].
6. Antara nama/seruan yang pernah digunakan/dilaungkan oleh mereka di Malaysia dahulu ini ialah Ittiba’ Sunnah. Pihak Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke-14 yang bersidang pada 22-23 Oktober 1985 telah pun mengeluarkan fatwa menyatakan kesesatan ajaran Ittiba’ al-Sunnah ini.


TASAWWUF DAN TAREQAT


1. Sering mengkritik aliran Sufi dan kitab-kitab sufi yang mu’tabar
2. Sufiyyah dianggap sebagai terkesan dengan ajaran Budha dan Nasrani
3. Tidak dapat membezakan antara amalan sufi yang benar dan amalan bathiniyyah yang sesat
Perhatian:


Sebahagian daripada ciri-ciri di atas adalah perkara khilafiyyah. Namun sebahagiannya adalah bercanggah dengan ijma’ dan pendapat mu’tamad empat mazhab. Sebahagian yang lain adalah perkara yang sangat kritikal dalam masalah usul (pokok) dan patut dipandang dengan serius.Ini adalah sebahagian daripada ciri-ciri umum golongan Wahhabiyyah yang secara sedar atau tidak diamalkan dalam masyarakat kita. Sebahagian daripada ciri-ciri ini adalah disepakati di antara mereka dan sebahagiannya tidak disepakati oleh mereka. Ini adalah kerana di dalam golongan Wahhabiyyah ada berbagai-bagai pendapat dan mazhab dalam berbagai peringkat. Apatah lagi apabila setiap tokoh Wahhabiyyah cuba berijtihad dan mengenengahkan pendapat masing-masing sehingga sebahagiannya terpesong terlalu jauh dari aliran Ahlus-Sunnah wal-Jama’ah. Kami terpaksa mengugurkan banyak lagi ciri-ciri lain yang berkaitan bagi meringkaskan risalah ini. Wallahu A’lam.

Gambar2 Berqasidah Di Rumah Tengku

Inilah antara gambar2 kenangan sewaktu dijemput berqasidah dirumah tengku fatimah.dia nie pelajar maahad pompuan.Kisahnyer bermula dari......... dia telah mengenali Faiz Leki(ahli jemaah Qasidah) melalui friendster dan melihat gambar group2 Qasidah lalu menghubungi Faiz sempena dengan hari perkahwinan kakanyer.Lalu dia pun menjemput kami membuat persembahan dirumahnye.Best jgk g sana bulehlah sesen dua.Yang menariknyer Faiz Leki nie ado skandal dgn tengku nie,bekali tg. kene di sero.Mugo faiz ni ore smart.



Live Bergambar Ketika Sebelum Memulakan Konsert



(Dari kanan Rasyidi,Ammar Azlan,Badrul Amin,Faiz Leki Dan Thoriq. Barisan belakang Faris Dewa,Pudin dan Asif)

Selepas selesai menunaikan solat zohor berjemaah di rumah tg. sambil menanti ketibaan pengantin

(Dari kanan Asif, Shafiq,Abe Nik Zaidi,Faris Dewa,Faiz Leki,Syidi,Ammar,Pudin,Badrul dan Rudy.Duduk Thoriq dan Muhsin)


Menyambut Pengantin dengan alunan selawat keatas Nabi S.A.W. di muka pintu

(Dari kanan Muhsin,Syidi, Asif, Rudy, Abe Nik Zaidi,Badrul dan Thoriq)

Orang lain x puah hati xleh ambik ghetek demo tu suruh ambik semula huhuhu

(Dari kanan Muhsin,Syidi,Faiz Leki,Ammar,Asif,Pudin,Rudy,Faris Dewo,Abe Nik Zaidi,Shafiq,Badrul Amin, dan Thoriq)

Masih teringat di benak ku pada tgh hari itu Abe Nik telah memberitahu bahawa gende tu biar Dio, Rudy dan Shafiq sajo jah main dale rumah.Tapi Faris Dewo dan Syidi x puah hati kes x leh main mugo gengde ado lebih.huhuhu lucu sengoti dio x hira main jgk ktk live show nmpk bera jgklah ckit2.owwwh kengane manis belako nieeee.Demo nie usha ko Faiz Leki oyak dio kene ko tg.yang menarik lagi nyoh rupa2nya tuan rumah nie waris dgn Abe Nik yg ku sayangi.terlupa disini ingin ku ucapkan beribu-ribu ucapan terima kasih x terhingga diatas segala jasa Abe Nik Zaidi mendidik dan mengajar kami selama ini.Ku doakan semoga maqamMu sentiasa meningkat dicc Allah taala.Amin

Koleksi Gambar2 Kenangan

(Gamabar Kenangan Sewaktu Qasidah di Majlis Kahwin Ruamah Abg Fadhil)
Didepan Badrul dan dibelakang Ahmad Husairi


(Gambar Kenangan Di Pondok Lubuk Tapah)
Dari Kanan Abang Ameer,Hasif Zaaba, Badrul Amin dan Abang Khairol







Ahad, 16 Ogos 2009

Diari Hidup Gua(Zaman Sekolah Rendah)

Nama ku Badrul Amin, ku dilahirkan apada tanggal 22 September 1991 di Hospital HUSM Kelantan.Owww rupanya aku berasal dari negeri Che Siti Wan Kembang.Zaman tadikaKu dimulai dgn ibuku ingin menghantar daku ke sekolah PASTI ABIM dkt dgn pekan machang,ketika itu usianyaku mencecah 6 tahun.Tetapi aku x nak pegi kerna ku rasa ketakutan. Ntah kenapa ku rasa begitu.Akhirnya aku x masuk sekolah tadika pada ketika itu sehinggalah aku naik ke darjah satu di Sekolah Kebangsaan Hamzah 2.Masih mekar dibenak akalku bagaimana pengalaman Ku mula2 merasai alam persekolahan.Hu hu hu skr utk ku tasawurkan kembali sgl detik2, bab, dan kisah2 lamaku. Apa yg pasti pada hari pertama persekolanku pelbagai ragam dan jenis perangai manuia yang dapat ku saksikan.Yang paling ku ingati ialah seorg bdk drjah satu yg tidak mau ibunye meninggalkannya sehingga ibunya terpaksa menemankan nye sehingga beberapa bulan yang lama di sekolah itu.Jika ibunya ghaib sedikit nescaya dicari dan diraung sekuat-kuatnye nama ibunya itu.Jika ibunya balik kerumah meninggalkannyer, nescaya dia pun akan pulang kerumah juga walau berseorangan.

Sekian dulu versi ini