Rabu, 19 Ogos 2009

Rintihan HambaMu

Ya Allah!
Selamatkanlah diri hamba, keluarga hamba, sanak saudara hamba, orang-orang yang hamba cintai mereka kerana-Mu. Selamatkanlah kami! Selamatkanlah! Selamatkan orang-orang yang mencintai. Selamatkanlah orang-orang yang dicintai.


Ya Allah!
Kami adalah hamba-hamba-Mu yang lemah. Hamba yang seringkali terpedaya. Hamba yang seringkali menganiayai diri kami sendiri. Hamba yang seringkali menzalimi orang-orang di sekeliling kami.


Ya Allah!
Kami pohon agar Engkau pelihara segala gerak geri kami dan diam kami, segala lontaran kalimat kami dan segala kehendak kami serta lintasan-lintasan hati kami daripada sebarang keraguan dan sebarang sangkaan serta perasaan-perasaan yang menutupi kalbu daripada menyaksikan rahsia-rahsia ghaibMu.


Ya Allah!
Dunia ini menipu kami dengan keseronokan yang palsu, menyiksa kami dengan harapan yang tidak Engkau redha. Dunia ini telah membelenggu jiwa kami, menikam merobek ketabahan kami hingga kami lebur di pangkuan nafsu yang ganas dan hina. Kami kotori kesucian jiwa kami hingga jadi hitam penuh karat dosa yang membunuh ketenangan kebahagiaan kami.


Ya Allah!
Kami mengaku kezaliman kami. Sesungguhnya tiada daya kami daripada mengelak maksiat, dan daripada mengerjakan taat melainkan dengan pertolongam-Mu ya Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung.


Ya Allah!
Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami beserta kerehatan bagi hati kami dan badan kami, dan selamat serta afiat di dalam agama kami dan dunia kami, dan Engkau jadilah Sahabat bagi kami di dalam perjalan kami dan Pengganti kami bersama keluarga kami. Ameen!
Saya mengharapkan, untuk hari semalam, diri saya, orang-orang yang saya sayangi dan orang-orang yang menyayangi saya, segala dosa-dosa yang kami lakukan, maka semoga Allah ampunkan. Untuk hari ini dan hari-hari mendatang, saya mendoakan dengan nyawa dan air mata saya, untuk diri saya, untuk ibu bapa saya, untuk keluarga saya, untuk saudara mara saya, untuk sahabat-sahabat saya, juga untuk orang-orang yang saya cintai dan orang-orang yang mencintai saya, semoga Allah pelihara kami semua daripada melakukan kemaksiatan yang mengundang bala dan murka Allah. Semoga kami terpelihara daripada menzalimi diri kami sendiri dan daripada menzalimi orang-orang yang berada di sekeliling kami.
Saya mohon, agar saya tidak akan menzalimi orang-orang yang saya cintai dan agar orang-orang yang saya cintai tidak akan menzalimi saya. Kerana saya mencintai mereka, dengan harapan untuk bersama-sama dengan mereka di syurga. Kerana saya mencintai mereka dengan harapan Allah mencintai saya, dan agar Allah mencintai orang-orang yang saya cintai.


Ya Allah,
Hamba mohon perlindungan, agar hamba tidak mencintai apa yang Engkau murkai, dan semoga orang-orang yang hamba cintai tidak juga mencintai apa yang Engkau murkai. Lindungilah kami, lindungilah kami, kerana dunia ini telah banyak menipu dan menyiksa kami. Kerana telah terlalu lama kami terbelenggu oleh nafsu yang merosakkan kami. Peliharalah iman kami, matikanlah kami sebagai hamba yang Engkau ampuni. Ya Allah, kasihanilah kami. Jangan jadikan kami bunga-bunga hitam yang akan terbakar di neraka! Jangan jadikan kami bunga-bunga hitam yang hangus dalam kemurkaan-Mu.